Silverkedjan Smycken Santos Armband Florens Halsband

Silverkedjan Nyheter & Uppdateringar | Januari 2023

Silverkedjan Nyheter & Uppdateringar | Januari 2023

Innehållspunkter:

  1. Fraktkostnaden togs bort helt - 4 Januari 
  2. Större satsningar på sociala medier - 9 Januari
  3. Ambassadörsprogrammet presenterades 15 - Januari
  4. Första ambassadören presenterades - 30 Januari
  5. Sammanfattning nyheter & uppdateringar januari 2023

1. Fraktkostnaden

En av de större samt första förändringar som introducerades var att helt slopa fraktkostnaden. 

Silverkedjan är ett företag med stora mål och ambition och är därför tvungen att tänka annorlunda för att urskilja sig på marknaden. Därför valde vi att ta bort onödiga eller extra kostnader för kunden, därav 0 kronor i frakt. Vi ansåg att kunder överlag (vi inkluderade) kan känna en negativ känsla kring fraktkostnader generellt och i synnerhet om den är hög i jämförelse med varan/varorna man köper. Vår tanke var att en del kunder kunde till och med välja att avstå från att beställa varan om frakten kostade för mycket. 

Med denna analys och hypotes av kundernas behov och önskningar i åtanke beslutade vi att ta bort fraktkostnaderna helt och hållet.

2. Större satsningar på sociala medier

Under januari månad ansåg vi att mer tid och större engagemang på våra sociala medier var lämpligt. Satsningar skedde på alla tre av våra försäljningskanaler, dvs Facebook, Instagram och TikTok.

2.1 Silverkedjans TikTok konto spenderade vi flest timmar och arbete på. Vår analys av vår räckvidd och potentiella marknadsföringsmöjligheter resulterade i en enig bild över vilken av våra kanaler som har flest följare och därmed störst potentiell kommersiell uppsida, med andra ord var TikTok kontot vinnaren.

Ett exempel på denna satsning var att samtliga medlemmar organiserat publicerade ett inlägg per dag i en hel vecka. Tre medlemmar och sju dagar, totalt 21 inlägg lades ut. Detta var både en satsning, men var även ett test. Ett test av uppladdningsstruktur/metod i syfte att utvärdera om denna strategi är lönsam i att generera trafik och besökare/följare till kontot såväl hemsidan. Slutsatsen var att det var lönsamt och verkade vara i linje med TikToks algoritmer men antalet timmar och arbetet i sig var inte hållbart i längden. ROI:n eller Return on Investment var inte tillräckligt hög för att vi ska fortsätta med denna metoden. Med det sagt var testet lönsamt i kunskap och erfarenhet och metoden är något som vi kommer experimentera med framöver och introducera återigen i olika eller liknande format. Företag som Silverkedjan, med ödmjuka resurser, personal och tid, bör alltid agera samt utvärdera utifrån reglerna vad är viktigast att lägga tid på nu och kommer det här vara lönsamt nu eller senare

2.2 Facebook kontot fick större fokus och mer arbete tilldelat sig. Under 2022 spenderades det flest företagsresurser och arbetstid till att bygga och få Instagram- och TikTokkanalen att växa. Med start i mitten av januari 2023 besultades det att satsa och växa på fler försäljningskanaler, Facebook. Innehållet på Facebook i jämförelse med Instagram och TikTok är stor uträckning överlappande, dvs är inlägg publiceras på en plattform även passande på en annan.

3. Ambassadörsprogrammet lanserades

Silverkedjans ambassadörsprogram presenterades för första gången på våra sociala medier den 15 januari. 

Programmets kärna är centrerat kring influencers, med andra ord personer på sociala medier med stora följarbaser. Arbetet är starten på en marknadsföringsmetod som används av flera företag över otaliga branscher och nischer, som med tålamod kan leda till mer naturlig och expentionell ökning i trafik för Silverkedjans hemsida samt sociala medier. 

Programmet är en långsiktig plan och satsning som kräver tålamod och planering för att utveckla. 

4. Första ambassadören introduceras - Aso

Den 30 januari publicerades inlägget som annonserade den första ambassadören för Silverkedjan. Aso Faraidwn!

5. Sammanfattning januari 2023

  • Fraktkostnaden vid köp av ett smycke togs bort i ett försök att göra det mer lockande för kunder att köpa
  • Större satsningar på sociala medier som TikTok & Facebook
  • Ambassadörsprogrammet lanserades
  • Silverkedjans första ambassadör presenterades på sociala medier

Länkar:

-Sociala medier:

-Hemsida:

-Produkter:

Marseille Halsband | Silverkedjan Halsband

Florens Kedja | Silverkedjan Halsband

Edessa Kedja | Silverkedjan Halsband

Cairo Guldstav | Silverkedjan Halsband

Broadway Silverstav | Silverkedjan Halsband

Toronto Stålarmband Silver | Silverkedjan Armband

Santorini Stålarmband Guld | Silverkedjan Armband

Silverkedjan Kedja | Silverkedjan Armband

Rosario Pärlarmband Svart | Silverkedjan Armband

Santos Pärlarmband Vit | Silverkedjan Armband

Stockholm Tunn Kedja | Silverkedjan Armband

Porto Ring Guld & Svart | Silverkedjan Ringar

London Ring Silver & Svart | Silverkedjan Ringar

Amsterdam Ring Tungsten | Silverkedjan Ringar

Atlas Klackring Rymdsten | Silverkedjan Ringar

Aten Klackring Vit | Silverkedjan Ringar

Dublin Klackring Kastanjbrun | Silverkedjan Ringar

Period: 1/1-23 - 31/1-23

 

 

armband halsband ringar Smycken

Nya inlägg →

Silverkedjan | Nyheter & Utveckling 2023

RSS
Santorini Guld Armband Stål | Cairo Halsband Guld | Silverkedjan Smycken, Accessoarer & Mode för Herr
blogg nyheter uppdatering

Silverkedjan Nyheter & Uppdateringar | Mars 2023

Hyra studio - Är det värt att göra som nytt företag? Redan i början av 2023 började det diskuteras och planeras om möjligheten att hyra...

Läs mer
Silverkedjan Smycken Toronto Aten | Armband Ring Klackring
armband halsband ringar Smycken

Silverkedjan Nyheter & Uppdateringar | Februari 2023

Alla Hjärtans Dag Kampanj med start 1 Februari och avslutades den 14:e. Annonsbilder, planerade inlägg, rabattpriser på produkter och reklamvideos publicerades och rullade under denna...

Läs mer