Silverkedjan Nyheter & Uppdateringar | Januari 2023
Innehållspunkter:
- Fraktkostnaden togs bort helt - 4 Januari
- Större satsningar på sociala medier - 9 Januari
- Ambassadörsprogrammet presenterades 15 - Januari
- Första ambassadören presenterades - 30 Januari
- Sammanfattning nyheter & uppdateringar januari 2023
1. Fraktkostnaden
En av de större samt första förändringar som introducerades var att helt slopa fraktkostnaden.
Silverkedjan är ett företag med stora mål och ambition och är därför tvungen att tänka annorlunda för att urskilja sig på marknaden. Därför valde vi att ta bort onödiga eller extra kostnader för kunden, därav 0 kronor i frakt. Vi ansåg att kunder överlag (vi inkluderade) kan känna en negativ känsla kring fraktkostnader generellt och i synnerhet om den är hög i jämförelse med varan/varorna man köper. Vår tanke var att en del kunder kunde till och med välja att avstå från att beställa varan om frakten kostade för mycket.
Med denna analys och hypotes av kundernas behov och önskningar i åtanke beslutade vi att ta bort fraktkostnaderna helt och hållet.
2. Större satsningar på sociala medier
Under januari månad ansåg vi att mer tid och större engagemang på våra sociala medier var lämpligt. Satsningar skedde på alla tre av våra försäljningskanaler, dvs Facebook, Instagram och TikTok.
2.1 Silverkedjans TikTok konto spenderade vi flest timmar och arbete på. Vår analys av vår räckvidd och potentiella marknadsföringsmöjligheter resulterade i en enig bild över vilken av våra kanaler som har flest följare och därmed störst potentiell kommersiell uppsida, med andra ord var TikTok kontot vinnaren.
Ett exempel på denna satsning var att samtliga medlemmar organiserat publicerade ett inlägg per dag i en hel vecka. Tre medlemmar och sju dagar, totalt 21 inlägg lades ut. Detta var både en satsning, men var även ett test. Ett test av uppladdningsstruktur/metod i syfte att utvärdera om denna strategi är lönsam i att generera trafik och besökare/följare till kontot såväl hemsidan. Slutsatsen var att det var lönsamt och verkade vara i linje med TikToks algoritmer men antalet timmar och arbetet i sig var inte hållbart i längden. ROI:n eller Return on Investment var inte tillräckligt hög för att vi ska fortsätta med denna metoden. Med det sagt var testet lönsamt i kunskap och erfarenhet och metoden är något som vi kommer experimentera med framöver och introducera återigen i olika eller liknande format. Företag som Silverkedjan, med ödmjuka resurser, personal och tid, bör alltid agera samt utvärdera utifrån reglerna vad är viktigast att lägga tid på nu och kommer det här vara lönsamt nu eller senare.
2.2 Facebook kontot fick större fokus och mer arbete tilldelat sig. Under 2022 spenderades det flest företagsresurser och arbetstid till att bygga och få Instagram- och TikTokkanalen att växa. Med start i mitten av januari 2023 besultades det att satsa och växa på fler försäljningskanaler, Facebook. Innehållet på Facebook i jämförelse med Instagram och TikTok är stor uträckning överlappande, dvs är inlägg publiceras på en plattform även passande på en annan.
3. Ambassadörsprogrammet lanserades
Silverkedjans ambassadörsprogram presenterades för första gången på våra sociala medier den 15 januari.
Programmets kärna är centrerat kring influencers, med andra ord personer på sociala medier med stora följarbaser. Arbetet är starten på en marknadsföringsmetod som används av flera företag över otaliga branscher och nischer, som med tålamod kan leda till mer naturlig och expentionell ökning i trafik för Silverkedjans hemsida samt sociala medier.
Programmet är en långsiktig plan och satsning som kräver tålamod och planering för att utveckla.
4. Första ambassadören introduceras - Aso
Den 30 januari publicerades inlägget som annonserade den första ambassadören för Silverkedjan. Aso Faraidwn!
5. Sammanfattning januari 2023
- Fraktkostnaden vid köp av ett smycke togs bort i ett försök att göra det mer lockande för kunder att köpa
- Större satsningar på sociala medier som TikTok & Facebook
- Ambassadörsprogrammet lanserades
- Silverkedjans första ambassadör presenterades på sociala medier
Länkar:
-Sociala medier:
-Hemsida:
- Startsida/Hem
- Allt om Silverkedjan
- Nyheter & Uppdateringar | Silverkedjan 2023
- Smycken, Stil & Design
- Kontakt oss
-Produkter:
Marseille Halsband | Silverkedjan Halsband
Florens Kedja | Silverkedjan Halsband
Edessa Kedja | Silverkedjan Halsband
Cairo Guldstav | Silverkedjan Halsband
Broadway Silverstav | Silverkedjan Halsband
Toronto Stålarmband Silver | Silverkedjan Armband
Santorini Stålarmband Guld | Silverkedjan Armband
Silverkedjan Kedja | Silverkedjan Armband
Rosario Pärlarmband Svart | Silverkedjan Armband
Santos Pärlarmband Vit | Silverkedjan Armband
Stockholm Tunn Kedja | Silverkedjan Armband
Porto Ring Guld & Svart | Silverkedjan Ringar
London Ring Silver & Svart | Silverkedjan Ringar
Amsterdam Ring Tungsten | Silverkedjan Ringar
Atlas Klackring Rymdsten | Silverkedjan Ringar
Aten Klackring Vit | Silverkedjan Ringar
Dublin Klackring Kastanjbrun | Silverkedjan Ringar
Period: 1/1-23 - 31/1-23